Про порядок податкового обліку податку на додану вартість по операціях по примусовому продажу через аукціон майна боржника (лист ДПА України від 30.05.2008 року № 11098/7/16-1517)

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

 

Лист від 30.05.2008 р. N 11098/7/16-1517

 

Про надання роз'яснення

 

У зв'язку з надходженням численних запитів платників податків та податкових органів Державна податкова адміністрація України роз'яснює порядок податкового обліку податку на додану вартість по операціях по примусовому продажу через аукціон майна боржника.

 

Реалізація арештованого майна здійснюється державним виконавцем шляхом його продажу на аукціоні. Орган виконавчої служби укладає з організатором аукціону договір, яким доручає реалізацію майна організатору аукціону за визначену винагороду за надані послуги з реалізації арештованого майна.

 

Враховуючи те, що об'єктом для оподаткування податком на додану вартість відповідно до пункту 3.1 статті 3 Закону України "Про податок на додану вартість" є операції з поставки товарів та послуг, місце надання яких знаходиться на митній території України, а також те, що поставка товарів передбачає передачу права власності на них, то звернення стягнення на майно боржника, накладання арешту на таке майно, вилучення, передавання його на зберігання не можна вважати операціями з поставки.

 

Операції з реалізації арештованого майна за договором в межах договору доручення необхідно розглядати як оподатковувані операції, правила оподаткування податком на додану вартість на які встановлено пунктом 4.7 статті 4 Закону.

 

При цьому, база оподаткування податком на додану вартість встановлена статтею 4 Закону та зокрема, визначається виходячи з договірної вартості, визначеної за вільними цінами, але не нижче за звичайні ціни.

 

В розумінні пп. 1.20.4 статті 1 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" при продажу товарів з використанням конкурсу, аукціону, біржової пропозиції на організованому ринку цінних паперів, або коли продаж (відчуження) товарів здійснюється у примусовому порядку згідно із законодавством, звичайною ціною є ціна, отримана при такому продажі.

 

Механізм оподаткування податком на додану вартість поставки товарів, отриманих в межах договорів, які не передбачають передачу права власності на такі товари, з метою наступного їхнього продажу, викладено у пункті 4.7 статті 4 Закону України "Про податок на додану вартість".

 

У разі якщо спеціалізоване підприємство (наприклад, аукціон) на комісійних засадах здійснює операції з продажу арештованого майна особи, яка є платником податку на додану вартість, то на дату, що сталася раніше, чи відвантаження арештованого майна боржника, чи зарахування коштів у рахунок його оплати, у такого спеціалізованого підприємства виникають податкові зобов'язання. При цьому базою оподаткування є загальна (остаточна) ціна реалізації. На вимогу покупця на цю дату виписується податкова накладна на остаточну вартість, в якій окремим рядком виділяється сума податку на додану вартість.

 

При цьому аукціон всю суму податку на додану вартість відображає в податковому обліку та включає до декларації з податку на додану вартість і визначену позитивну різницю між загальною сумою податкових зобов'язань, що виникли у зв'язку з будь-яким продажем товарів протягом звітного періоду, та сумою податкового кредиту, перераховує до бюджету.

 

На дату отримання аукціоном коштів за реалізоване майно ним надсилається копія платіжного доручення боржнику, дата отримання якого боржником і буде датою, на яку такий боржник проводить операцію з бухгалтерського та податкового обліку з відчуження майна та погашення кредиту (чи боргу). На зазначену дату у боржника (заставодавця) збільшуються податкові зобов'язання та виписується аукціону податкова накладна на остаточну вартість реалізованого майна за мінусом суми, фактично залишеної аукціону на покриття власних видатків з урахуванням податку на додану вартість. Така податкова накладна для аукціону є підставою для збільшення податкового кредиту, датою збільшення якого відповідно до п. 4.7 Закону України "Про податок на додану вартість" є дата перерахування коштів на користь комітента (в даному випадку - дата перерахування коштів на рахунок судовиконавця).

 

Роз'яснення щодо законодавчих норм при оподаткуванні податком на додану вартість операцій з реалізації органами державної виконавчої служби через спеціалізовані організації арештованого державними виконавцями майна боржників були викладені у листі ДПА України від 14.04.2000 року N 1961/6/16-1220-26.

 

Положення листа ДПА України від 14.04.2000 року N 1961/6/16-1220-26 є діючими на сьогоднішній день за виключенням пункту 3, який не діє у зв'язку із змінами, внесеними Законом України від 25.03.2005 р. N 2505-IV "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" та деяких інших законодавчих актів", що набрав чинності 31 березня 2005 року, до Закону України "Про податок на додану вартість", зокрема, у пункт 4.7 статті 4.

 

 

 

 

 

Заступник Голови 

 

С. В. Чекашкін 



 

 

 

 

 

 

 

 

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

 

Лист від 14.04.2000 р. N 1961/6/16-1220-26

 із змінами і доповненнями, внесеними

 листом Державної податкової адміністрації України

 від 30 травня 2008 року N 11098/7/16-1517

 

Державна податкова адміністрація України розглянула лист СДП "Укрспец'юст" про порядок оподаткування податком на додану вартість арештованого майна і в межах компетенції повідомляє таке.

 

Примусове виконання рішень в Україні Законом України від 21.04.99 р. N 606 "Про виконавче провадження" покладається на Державну виконавчу службу, яка входить до системи органів Міністерства юстиції України, основи організації та діяльності якої визначено Законом України "Про державну виконавчу службу". В числі заходів примусового виконання рішень можливі звернення стягнення на майно боржника, накладення арешту на таке майно, вилучення, передача його на зберігання та реалізація його в порядку, встановленому законодавством.

 

З метою сприяння державним виконавцям у зберіганні та реалізації вилученого майна постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.99 р. N 1270 створено Спеціалізоване державне підприємство "Укрспец'юст" (далі - СДП "Укрспец'юст"). Відповідно до статуту СДП "Укрспец'юст" проводить реалізацію майна, вилученого державними виконавцями, майна, що перейшло у власність держави за законом, заповітом, безхазяйного, конфіскованого майна, майна, що перебуває у податковій заставі, шляхом продажу на прилюдних торгах та аукціонах.

 

Реалізація арештованого майна, за винятком нерухомого майна (арештоване майно - майно боржника, на яке звернено стягнення і яке підлягає примусовій реалізації), здійснюється у порядку, який затверджено наказом Мін'юсту України від 15.07.99 р. N 42/5 та ним зареєстрованим 19.07.99 р. N 480/3773. Разом з цим Положення про порядок реалізації арештованого нерухомого майна затверджено наказом Мін'юсту 27.10.99 р. N 68/5 та зареєстровано ним 02.11.99 р. N 745/4038.

 

Механізм оподаткування податком на додану вартість конфіскованого або безхазяйного майна, переданого уповноваженими державними органами для його реалізації, а також товарів, отриманих в межах договорів комісії, поруки, доручення, інших цивільно-правових договорів, які не передбачають передачу права власності на такі товари, з метою наступного їхнього продажу, викладено у пункті 4.7 статті 4 Закону України "Про податок на додану вартість", за винятком договорів у галузі зовнішньоекономічної діяльності.

 

1. Продаж арештованого майна особи, яка є платником податку на додану вартість. У разі якщо СДП "Укрспец'юст" на комісійних засадах здійснює операції з продажу арештованого майна особи, яка є платником податку на додану вартість, то на дату, що сталася раніше, чи відвантаження арештованого майна боржника, чи зарахування коштів у рахунок його оплати, у СДП "Укрспец'юст" виникають податкові зобов'язання. При цьому базою оподаткування є загальна (остаточна) ціна реалізації. На вимогу покупця на цю дату виписується податкова накладна на остаточну вартість, в якій окремим рядком виділяється сума податку на додану вартість.

 

При цьому СДП "Укрспец'юст" всю суму податку на додану вартість відображає в книзі продажу товарів (робіт, послуг), форма і порядок заповнення якої затверджені наказом ДПА України від 30.05.97 р. N 165, та включає до декларації з податку на додану вартість і визначену позитивну різницю між загальною сумою податкових зобов'язань, що виникли у зв'язку з будь-яким продажем товарів протягом звітного періоду, та сумою податкового кредиту, перераховує до бюджету.

 

На дату отримання СДП "Укрспец'юст" коштів за реалізоване майно ним надсилається копія платіжного доручення боржнику, дата отримання якого боржником і буде датою, на яку такий боржник проводить операцію з бухгалтерського та податкового обліку з відчуження майна. На зазначену дату у боржника (заставодавця) збільшуються податкові зобов'язання та виписується СДП "Укрспец'юст" податкова накладна на остаточну вартість реалізованого майна за мінусом суми, фактично залишеної СДП "Укрспец'юст" на покриття власних видатків з урахуванням податку на додану вартість. Така податкова накладна для СДП "Укрспец'юст" є підставою для збільшення податкового кредиту, датою збільшення якого у СДП "Укрспец'юст" відповідно до п. 4.7 Закону України "Про податок на додану вартість" є дата перерахування коштів на користь комітента (в даному випадку - дата перерахування коштів на рахунок судовиконавця).

 

2. Продаж арештованого майна особи, яка не є платником податку на додану вартість. У разі якщо СДП "Укрспец'юст" на комісійних засадах здійснює операції з продажу арештованого майна осіб, які не є платниками податку на додану вартість та якими в момент відчуження арештованого майна не досягається відповідних обсягів, граничний розмір яких встановлено чинним законодавством, базою для оподаткування податком на додану вартість згідно з абзацом першим п. 4.7 статті 4 Закону України "Про податок на додану вартість" є комісійна винагорода, отримана підприємством у порядку, передбаченому правилами комісійної торгівлі. Правила комісійної торгівлі та визначення комісійної винагороди затверджено у встановленому порядку.

 

Якщо особа, яка до моменту відчуження майна згідно з чинним законодавством не зареєстрована платником податку на додану вартість, а в момент відчуження цією особою такого арештованого майна досягаються обсяги, граничний розмір яких встановлено чинним законодавством, то така особа повинна зареєструватися платником податку на додану вартість в порядку, передбаченому чинним законодавством. Наявність на руках свідоцтва платника податку на додану вартість дасть право такій особі виписати податкову накладну на операцію з відчуження арештованого майна.

 

3. пункт 3 не діє у зв'язку із змінами, внесеними Законом України від 25.03.2005 р. N 2505-IV, що набрав чинності 31 березня 2005 року, до Закону України "Про податок на додану вартість", зокрема, у пункт 4.7 статті 4, згідно з листом Державної податкової адміністрації України від 30.05.2008 р. N 11098/7/16-1517

 

Заступник Голови 

 

Г. Оперенко 



Оригінал статті «Про порядок податкового обліку податку на додану вартість по операціях по примусовому продажу через аукціон майна боржника (лист ДПА України від 30.05.2008 року № 11098/7/16-1517)»   -
Головна сторінка сайту «Український портал аудиту»   -