ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Лист від 23.05.2008 №10477/7/15-0717
Про обчислення суми земельного податку
Державна податкова адміністрація України у зв'язку з численними запитами платників податку та органів державної податкової на місцях та з метою належної організації адміністрування земельного податку повідомляє наступне.
Законом України від 28 грудня 2007 року №107-VI "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (пункт 7 розділ ІІ) внесені зміни до Закону України від 3 липня 1992 року №2535-ХІІ "Про плату за землю" (далі - Закон №2535-ХІІ ) в частині розрахунку суми земельного податку у разі придбання земельних ділянок на підставі цивільно-правових угод.
Відповідно до статті 2 Закон №2535-ХІІ використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
Згідно із статтею 7 Закон №2535-ХІІ ставки земельного податку з земель населених пунктів, грошову оцінку яких встановлено, встановлюються у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки.
Статтею 8 Закон №2535-ХІІ визначено, що податок за земельні ділянки за межами населених пунктів, надані для підприємств промисловості, транспорту, зв'язку та іншого призначення справляється з розрахунку 5 відсотків від грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.
Частиною третьою статті 7 та частиною другою статті 8 Закон №2535-ХІІ встановлено, що у разі придбання земельної ділянки на підставі цивільно-правової угоди розмір податку розраховується від суми, що дорівнює грошовій оцінці землі, але в будь-якому разі сума, від якої розраховується розмір податку не може бути меншою ціни земельної ділянки, що вказана в угоді.
Відповідно до Прикінцевих положень Закону №107-VI розділ ІІ, зокрема пункт 7, набирає чинності з 1 січня 2008 року.
Отже, у разі придбання земельної ділянки на підставі цивільно-правової угоди земельний податок розраховується суб'єктами оподаткування (незалежно від часу придбання земельних ділянок за цивільно-правовими угодами) від нормативної грошової оцінки землі, а у випадку, якщо ціна земельної ділянки, що встановлена в угоді, перевищує нормативну грошову оцінку, від якої розраховується розмір податку, то при розрахунку суми земельного податку застосовується ціна земельної ділянки, що вказана в угоді.
Міністерство фінансів України, яке є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади із забезпеченням реалізації єдиної державної фінансової, бюджетної та податкової політики, з вказаного питання висловило свою позицію у листі від 17.04.2008 №31-20050-06-18/14286, копія якого додається.
Просимо довести вказане до підпорядкованих органів державної податкової служби та платників податків для використання в роботі.
Додаток: зазначений лист Міністерства фінансів України на 2 сторінках.
Заступник Голови С.В. Чекашкін
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
Лист від 17.04.08 №31-20050-06-18/14286
Щодо порядку застосування пунктів 7 та 8
розділу ІІ Закону України від 28.12.07 №107-VI
Міністерство фінансів України розглянуло листа Державної податкової адміністрації України від 03.04.08 №3949/5/15-0716 з проханням надати роз'яснення щодо застосування пунктів 7 та 8 розділу ІІ Закону України від 28.12.07 №107-VI "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" і повідомляє.
З метою збільшення надходжень плати за землю до місцевих бюджетів і, відповідно, зміцнення фінансової основи органів місцевого самоврядування Законом України від 28.12.07 №107-VI були внесені зміни до законів України "Про плату за землю" та "Про оренду землі", згідно з яким:
- збільшено у 5 разів ставки земельного податку для земель, грошову оцінку яких не встановлено (попередні ставки залишалися на рівні 1995 року);
- запроваджено граничний розмір грошової оцінки землі для обрахунку суми земельного податку за земельні ділянки, придбані на підставі цивільно-правових угод, внаслідок чого розмір зазначеної грошової оцінки не може бути меншим від указаної в угоді ціни земельної ділянки;
- мінімальний розмір орендної плати за землі державної або комунальної власності (крім сільгосппризначення) прирівняно до трьохкратного розміру земельного податку, максимальний - до 12% нормативної грошової оцінки цих земель.
Позиція Міністерства фінансів щодо застосування зазначених норм в процесі адміністрування полягає в наступному.
У разі придбання земельної ділянки на підставі цивільно-правової угоди земельний податок розраховується від нормативної грошової оцінки цієї ділянки, але якщо вказана в угоді ціна перевищує нормативну грошову оцінку, то в розрахунку суми податку застосовується ціна продажу земельної ділянки.
Такий порядок визначення суми земельного податку поширюється на всіх суб'єктів оподаткування, незалежно від часу придбання земельних ділянок за цивільно-правовими угодами, оскільки вимогою одного із основних принципів побудови системи оподаткування є недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації - забезпечення однакового підходу до суб'єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб, включаючи нерезидентів) при визначенні обов'язків щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів).
Щодо застосування нових мінімального та максимального розмірів орендної плати за землі державної або комунальної власності (крім земель сільгосппризначення), то відповідно статті 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю").
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння та користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з пунктом 13 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.04 №220, розмір орендної плати переглядається у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, та в інших випадках, передбачених законом. Отже, враховуючи, що розмір орендної плати за землю (крім земель сільгосппризначення) змінено Законом України від 28.12.07 №107-VI, зазначено повинно бути відображено в усіх договорах оренди землі, у тому числі укладених до 1 січня 2008 року.
Одночасно зауважуємо, що роз'яснення законодавства з питань оподаткування не належить до повноважень Міністерства фінансів України, а відповідно до статті 2 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" є завданням органів державної податкової служби.
Державна податкова адміністрація України видає методичні рекомендації з питань оподаткування, які підлягають обов'язковому опублікуванню, надає податкові роз'яснення, організовує виконання цієї роботи органами державної податкової служби.
Відповідно до статті 4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" роз'яснення окремих положень податкового законодавства надаються контролюючими органами у порядку, визначеному відповідним центральним (керівним) органом контролюючого органу, виходячи з принципів оподаткування, викладених у Законі України "Про систему оподаткування", та економічного змісту податку, збору (обов'язкового платежу), який розглядається.
Заступник Міністра Д.О.Фудашкін